Aangepast ontwerp C-punt
Architect Stephan Haans van H-Kwadraat Architectuur heeft de afgelopen maanden het ontwerp op verzoek van de gemeente Tilburg op enkele punten aangepast. Het gebouw bestaat uit twee delen die duidelijk herkenbaar zijn door de kleurkeuze. Een wat donkerder steenkleur voor het deel waar het Gezondheidscentrum komt en een lichtere kleur voor de appartementen. De appartementen lijken te zweven op het Gezondheidscentrum.
Architect Stephan Haans: “Ik wil graag een gebouw realiseren wat zich goed voegt in de wijk. Daarom is gekozen voor ritme en rust in het ontwerp en aardse, warme tinten die zich goed verhouden tot de omgeving.”
C-punt met het Gezondheidscentrum.
Vooral op de kop van het gebouw geeft dit een markant effect.
De omgevingscommissie was
direct al positief over het gebouw in zijn geheel. “Het straalt rust uit en is een gedegen ontwerp” werd gezegd. De commissie was wel bang dat spelende kinderen zich aan de ruim uitstekende balkons zouden kunnen stoten. Dat is aangepast in het ontwerp. Samen met de landschapsarchitect ligt er nu een ontwerp waarbij het gebouw meer in het groen ligt dan in stenen.”
MTD Landschapsarchitecten
zijn bezig met de uitwerking van de openbare ruimte en het parkeerterrein. Vanaf de Langendijk kunnen voetgangers via het voetpad naar C-punt, de school, sporthal en winkelcentrum. Daarover de volgende keer meer.

C-punt gezien vanaf de Langendijk met vooraan de zwevende kop.

Het inrichtingsontwerp voor de openbare ruimte bij C-punt.
Verkeersonderzoek wijst uit: Géén aanpassing oversteek Langendijk nodig
Het heeft allemaal wat langer geduurd,
maar het onderzoek naar de bereikbaarheid en parkeerbehoefte voor het toekomstige C-punt is afgerond. De belangrijkste
conclusie: een oversteek voor gemotoriseerd verkeer over het fietspad bij de Langendijk
is niet nodig en komt er dus niet.
Sander Velmers van adviesbureau Goudappel voerde
het onderzoek uit en licht de resultaten toe. “De centrale vraag ging om de bereikbaarheid van het toekomstig Gezondheidscentrum in C-punt. Dan kijken we niet alleen naar het C-punt, met 54 appartementen en straks 24 behandelkamers van het Gezondheidscentrum, maar ook naar de omgeving met appartementen, school en sportaccommodatie.”
Parkeerbehoefte
Het parkeeronderzoek is uitgevoerd in de periode dat we met zijn allen vooral thuis bleven vanwege corona en de situatie dus anders was dan normaal. Daarom is het onderzoek uitgegaan van een theoretische benadering gebaseerd op cijfers van de nota ‘Parkeernormen
Tilburg 2017’.
De verkeersdeskundigen hebben uitgebreide berekeningen gedaan van de situatie zoals die nu is. Daarbij keken ze naar de huidige parkeerruimte, het dubbelgebruik en het drukste moment van de week. Dubbelgebruik is een parkeerplaats die in de middag gebruikt wordt door het gezondheidscentrum en in de avond weer gebruikt kan worden door bewoners.
Verkeersstromen
Vervolgens is gekeken naar de routes van het verkeer.
Het grootste deel van de bezoekers van het Gezondheidscentrum woont in de Reeshof en de helft daarvan in de directe buurt. Het meeste verkeer komt momenteel via de Huibevendreef. In de nieuwe situatie zullen bezoekers van het Gezondheidscentrum eerder via de Moersedreef komen. Voor de helft van de huidige bezoekers aan het Gezondheidscentrum komt het Gezondheidscentrum dichterbij. Dat geldt ook voor de bushalte op het Buurmalsenplein.
Sander Velmers: “Met de resultaten van het onderzoek is voor het ontwerp en de huurders van het Gezondheidscentrum helder dat een nieuwe oversteek voor auto’s over de Langendijk naar C-punt niet nodig en niet wenselijk is. Voor de buurt is duidelijk geworden dat er weliswaar meer verkeersbewegingen zullen komen, maar dat die goed afgevoerd kunnen worden en er voldoende parkeerruimte in de plannen meegenomen is.”
Ruimte voor wandelaars en fietsers
Marjolein Scheepers is blij met de resultaten van het verkeersonderzoek. Zij is de ambtenaar achter het Tilburgse fietsbeleid. Marjolein: “Tilburg heeft de Fietsagenda vastgesteld. Of beter gezegd, nieuw leven in geblazen. Want Tilburg was koploper in het land als het om fietspaden gaat en die positie wil de stad graag her-veroveren.
Het rode fietspad, dwars door de stad met voorrang voor de fietsers, dat was toen ongekend. Nu pakken we de draad weer op en geven prioriteit aan de voetganger en fietser in de binnenstad en in woongebieden. We willen dat verplaatsingen op fietsafstand ook daadwerkelijk per fiets worden afgelegd.”
Dat is ambitieus. Hoe ga je dat voor elkaar krijgen?
“We zijn steeds vaker gaan lopen en fietsen ook over grotere afstanden af. De komst van de e-bike heeft hier een rol in, maar ook grote maatschappelijke thema’s zoals gezondheid en klimaat zorgen ervoor dat we vaker de fiets pakken of een ommetje maken. Meer fietsen en lopen helpt enorm om de stad leefbaar en bereikbaar te houden. Met de aanleg van snelfietsroutes verbinden we niet alleen Tilburg met de regio, maar verbeteren we ook de verbinding tussen wijken.
De groei van het fietsverkeer vraagt om goede voorzieningen. Het wordt drukker op de fietspaden. Er zijn voldoende stallingen en fietsparkeerplaatsen nodig. Het Fietsforum denkt mee hoe de gemeente nog fietsvriendelijker te maken. We denken mee met grote werkgevers over mogelijkheden om fietsen onder hun personeel te stimuleren. Zij merken het verschil. De fietser is gelukkiger, gezonder, fitter en dat levert aan alle kanten winst op. Tilburg legt de rode loper uit voor de fietsers, waardoor de fiets voor Tilburgers straks het meest geliefde vervoersmiddel is.”